ardour by lama
Ahoj,
tak pracuju konečně s úžasným ardourem.
Asi jsem mírně nerytmický člověk, ale v mé konfiguraci (spouštěno jako root: `jackd -R -P 20; ardour&' se prostě rytmicky nechytám na obyčejný metronom. Mám pocit že zpomaluje! Cca co 3 takty (3x4 tiky) miě hází trochu zpět.
Jo bude to mnou, co na ten Linux lezu, když nejsem génius :-)
Jinak fajn je nahrávat a zdokonalovat se. Lidi - soustřeďte se na zvelebování mechanizmů svojí kreativity, serte na to, jak umíte se softwarem - to Vás nezachrání.
Pořád mám raději Audacity. Nevím ja Vy, ale, já potřebuju klávesové zkratky, používat myš přitom, co něco VYMÝŠLÍM je nechutné. Neříkám, že na postprodukci to nemá smysl, ale takové Alt-O na export oggu - k nezaplacení.
Obecná připomínka k unixové architektuře - Vy, kdož máte rádi celistvost Maca či Widlí - např. mě stoprocentně vyhovuje Audacity kombinovaná s příkazovou řádkou - zkuste si program mp3ogg (google mp3ogg). Úžasné, ne? Na adresář -ano - na adresář. Škoda,že neumí zachovat atributy souborů.
Asi ze mě něco bude, stran muziky, fakt mi to jde. The times of creation!!!!!!
Cellular automata and music
Novy ardour
Tak tu mame panove novou verzi programu Ardour. Je to 0.9beta12. Viz http://www.ardour.org/news.html
Mela by dokonce primo podporovat VST pluginy z Win32! Ale je zrejme potreba mit rozchozeny a funkcni wine
imho to taky bude bud v alse, nebo v jacku.
re:Audor a kvalita
bogart: A s jakym nastavenim mas spusteny Jack? Neni to treba jenom spatnym nastavenim? Me totiz jede Ardour v pohode a dokonce treba zatez procesoru je oproti Win znatelne mensi.
Audor a kvalita
Ahoj!
Je to prostě "něco za něco"? Spouštím Ardour s nice 20 a prostě to co v kvalitě Audacity (při chování respektujícím Audacity TIPS) "neprská" tady prská jako starší deska (s vypnutým metronomem), je to tak, že je to něco za něco? Za uživatelský komfort se platí ztrátou kvality? Pak zlaté cat /dev/dsp > soubor :-).
Jo, Arnoště -zkusil jsem to :-)
automatika zapnutí nahrávání
Ahoj! Nebaví mě pořád se štrachat ke klávesnici, hledat "R" a spustit nahrávání. Neznáte někdo skript, co by umožňoval předání události např. vyvoláním klávesové zkratky díky tomu, že např. bouchnu do kytary - tedy objeví se výrazná změna volume na /dev/dspXY?? Teda že by to vyvolalo příslušné přerušení - měl bych zapnutý program s aktivním oknem a příslušnou klávesovou zkratku co by spustila to namapovala?
Jak by to mohlo vypadat? Nějaký démon poslouchající NĚKDE co vyvolá přerušení eq stisknutí klávesové zkratky.
Kdyžtak mi zkuste dát pár typů na keywords, možná to zbastlím sám - poraďte - mám to mapovat na změnu v toku dat přes /dev/dsp nebo jinde?? Díky.
Ardour a VST pluginy
Jinak se v nejblizsi dobe chystam znova nainstalovat Ardoura a rozchodit v nem nektere Win VST pluginy. Uz jsem to asi pred trictvrte rokem mel rozchozeny, ale to byla jeste starsi verze Ardouru. Uz se na to tesim. Pak dam kdyz tak vedet, jestli se podari
tojo, ono to je v tom manualu hned vedle fluidsynth -m alsa_seq 8RealGS20.SF2 vytvori virtualni midi zarizeni s nastavenym soundfontem 8RealGS20.SF2
re: jak na midi bez midi karty
Na Sound Fonty se da pouzit i tohle http://www.fluidsynth.org/
Rozhodne ve spojeni s MusE je to podle mne elegantnejsi reseni
Introduction to Linux Audio
on ti audor poskytuje prostredky i k tokovehle praci. v ramci projektu muzes mit ruzne "chunks, regions, tracks" ze kterych si pak vybiras. na druhou stranu je pravda, ze trochu pokulhava v "organizaci hudedniho materialu". bohuzel neznam soft, ktery by to nejak rozumne resil.
O timemachine jsem slyšel
Jo - já jen chtěl představit svoje zkušenosti, postup budu zdokonalovat, taktéž Ardour - už mě dlouho přemlouvá jeho vzhled a možnosti.
Snad se to bude zdát směšné, ale mě nesedí koncept "projektu" - tedy adresáře nad zvukovou stopou - já spíše preferuji možnost "několikrát nahrávat" - více verzí a tohle než jednu "pilovanou verzi". Projekt podle mě přidává příliš složitosti k něčemu co je v první fázi hlavně pokusem zachytit nápad, ale uvidíme. Prostě sednou a hrát a hned to mrsknout do playlistu mp3jek.
Nestarat se o software ale o dělání muziky...
jinak celkem dobry kamarad na kreativni praci je tohle:
http://plugin.org.uk/timemachine/ je mozno to mit porad zapnuto, nahrava to porad, ale uklada poslednich 10 (az n vterin) pokud se ve studiu ozve nejaky inspirativni zvuk, tak o nej neprijdes
to vypada jako rozumny postup. proc nepouzivas ardour uz od zacatku? (nic proti audacity)
Mini How-To domácí audio dílny na Linuxu
Domácí audio dílna na Linuxu
Popíšu způsob, jakým teďka dávám dohromady písně pro kapelu, snad to k
něčemu někomu bude ...
Úvod
Mám tři fáze než píseň dostanu do tvaru "můžeme jít do studia" + tvorbu
textu, která je paralelní.
Fáze 1 - nahrávací brainstorming
Fáze 2 - písně jednoduše, ale precizně
Fáze 3 - aranže, co kdo bude hrát
Pak přijde kapela, aby se to naučila, mezi tím paralelně dělám texty
(což je věc, která závisí na inspiraci a jde pomalu).
1. Fáze 1
Nahrávám "kousky hudby" v Audacity (je to program pod Linuxem i Windows
- dostatečně jednoduchý a dobrý - čistý zvuk) - tedy snažím se abych
vyřadil totální shity, a co nejrychleji odhalil co spolu může dát
zajímavý celek. Dělá to řekněme 20MB vlastních mp3 za nahrávací den
(typicky za 5hodin kreativního bušení do kytary a krákotu). Jasně, že
efektivita je daná tím jak se daří, mám-li nějaký dobrý nápad, který
musím rozvinout, tak třeba nahraju jen ten.
Tedy - jde o "kostru písně" - nezabývám se tím "co kdo bude hrát", ani
o aranže, jde hlavně o riffy a o "svahilštinu" - objevné věci, které se
snažím vycizelovat do tvaru, aby bylo jasné jakou náladu jsem objevil -
dokumentované - o to mi jde - neztratit ty nápady a nechat je vyniknout
- proto první fáze.
Problémy:
"Svahilština" může druhému připadat hodně srandovní, já používám verzi "angličtiny", která
nemá nic společného - mimo zvuku se skutečným jazykem. Nesmím se
seoustředit na text - když začnu hlídat smysl textu, ztrácím možnost
objevit krásu. Text je ovšem důležitý - samotné pískání, nebo nanana
nemá tu kreativní schopnost. Některé objevy vycházejí ze "zvuku
jazyka". Problém pak je na to naroubovat češtinu, ale s čím si soudobí
básníci neporadí, že? Vyhnu se tím jalovosti, která postihuje produkci
např. takových velikánů, jakými jsou Chinaski - dostanu se k problému -
dejme tomu Lucie, kdyzas je problém dát dokupy významuplné texty (např.
Daniela nebo nové tvrdší písně od Lucie jsou spíš rýmovačky).
2. Statistika:
400MB za 45 dní MP3 - tedy 8MB/den (ne nahrávací den) - od toho je
nutné odpočítat "verzování" - tedy když jednu věc piluju do "jakž-takž"
tvaru. Těch 400MB v mp3 vypadá hrozivě, ale skutečných nápadů je mnohem
méně. Jak to je s efektivitou? Mám hotovo 15 songů, každý je z tak
3-6ti nosných nápadů (typu sloka). Tedy celkem (průměr 4) 60 těhle
"nápadů" za 45 dní, což je něco přes jeden na den (ne na nahrávací
den). Musím přiznat, že jsem zpracovával některé nápady které jsem měl
za ty roky co jsem nenahrával, jde o cca 4 písně, takže cca 1 nápad za
den.
Zatím si nahrávám věci "bez systému" vymýšlení - hodlám nějaký
vypreparovat dle zkušeností - například jestli si budu dávat pár piv,
aby mi to myslelo - nevím, chtěl bych se zaměřit na vytváření muziky
podle textu, podle básní, samotné riffy, apod - nevím jak je to reálné.
3. Zálohování
Struktura souborů vypadá takhle:
nazev_songu_tak_abych_si_vzpomnel_jak_se_melodie_jmenuje_XXX_popis_strucne_napr_sloka.mp3
Nepoužívám ogg - aby to lidi z kapely co mají jen meky nebo widle byli
schopni přehrát (jsou na počítače dost lamy). To XXX znamená verzi.
Zatím jsem nedal do kupy CVS (systém verzí) - který umožňuje i binární
data, proto takto - příklady:
song_numero_uno_002_sloka_a_solo_lepe - znamená druhý pokus o výplod
sloky do songu numero uno, kde jsem vylepšil sólíčko, a proto jej
nahrál. Verze od 025 výše mají punc připravenosti pro fázi 2 - ale
tohle moc nedodržuju.
Mp3 info:
Taky používám mp3 info dokument ( v každé mp3), kde je dobré maximum
věcí narvat do "názvu/name" - klidně i podrobnosti - působí to při
přehrávání dobře - projede to jako flying text - tam upozorňuju na to,
že je dobré dát název písně na začátek, aby to člověk v přehrávači mp3
(já používám třeba XMMS) poznal.
Adresáře:
Zálohuji na 2 CD-R o různé struktuře. Na první - tzv. plain dávám vše
za období 14 dnů jen jako songy - RockRidge rozšíření (délka souborů).
Druhé CD obsahuje tuto strukturu - když chci dělat konkrétní song, nebo
se hrabat v nepoužitém:
$muj_komp: /media/cdrom/bestof_mp3/
$muj_komp: /media/cdrom/_nepouzito/
$muj_komp: /media/cdrom/_prevzato/
$muj_komp: /media/cdrom/song1/
$muj_komp: /media/cdrom/song2_atd/
$muj_komp: /media/cdrom/song_na_ktery_chci_upozornit_kapelu.wav
Jasně že to má pár problémů:
Song, jehož výroba se táhne přes 14 dnů si nepamatuju poslední verzi,
kterou mám na některém minulém cd.
Špatný přehled o tom, jak co s čím souvisí - na tohle plánuju `ln', `ln
-s' a nějaký skript, který si vyžádá příslušné CD zálohy.
Pálím pomocí:
mkfsiso blabla -multi (protože na CD se vlezou 2 zálohy - možná 3,
dávám 2) a cdrecord (RTFM jestli je neznáte).
4. Fáze 2
Přichází pruda -tedy dát to dokupy, nahrát vše co písně patří, vynechat
to co nepatří, vymyslet základní strukturu. Riffy vypreparovat, dát
dohromady, naučit se je hrát (nejde o legraci, když se soustředíte je
to něco jiného, než když "tvoříte" - skutečně občas nejsem schopen
zahrát to co bytheway vystřihnu velmi lehce). Jde i o ladění,
podlazování, vhodnost
Výstupem téhle fáze jsou wavy - těch moc není - verze nenechávám,
maximum tři. Když toho mám 600MB wavů, je matroš připravený pro kapelu.
5. Fáze 3
Aranže - ještě jsem ani nešáhl na Ardour, začínám se v tom hrabat - někdy
to sem o tom něco pošlu. Něco chci nechat na kapele, většinu nápadů mám v
dokumentaci k jednotlivým songům - tedy v nahrávkách jejich "kousků".
Kapele předávám kopii CDzáloh mp3 a AudioCD s materiálem na
nadcházející "turné" už předtím, jde mi o kolektivní dílo. To turné
jsou 2 - slovy DVA koncery - hospoda mého kámoše a bar kámoše druhého
:-).
Hodnocení postupu
Nahrával jsem už různě - tohle mi umožňuje jednoduchým způsobem
dostávat věci do tvaru dostatečně konzistentního pro kapelu, tak ať se
jim nemusím stydět prezentovat nápady. Jde ovšem o hodně pracnou věc,
musím se nutít do fáze dvě. Na druhou stranu se nezasekávám na věcech
typu "tohle je pěknej sampl, budeme si s ním 14 dní hrát..."
EOF
JACK is a low-latency audio server, written for POSIX conformant operating systems such as GNU/Linux and Apple's OS X. It can connect a number of different applications to an audio device, as well as allowing them to share audio between themselves. Its clients can run in their own processes (ie. as normal applications), or can they can run within the JACK server (ie. as a "plugin"). JACK was designed from the ground up for professional audio work, and its design focuses on two key areas: synchronous execution of all clients, and low latency operation. pokud chces behat ruzne zvukove aplikace a mit moznost je rozumne popropojovat, je jackd skoro nutnosti. navic spousta dobrych veci s jackd primo pocita. JavaSound zatim neni a asi jeste dlouho nebude na rozumnou praci