Reklama
Nepřihlášený uživatel | Zaregistrovat se
 

Clanky

Aplikace

  • http://myweb.cableone.net/eviltwin69/ALSA_JACK_ARDOUR.html Installing and configuring ALSA, JACK, & Ardour
  • ardour asi nejlepsi nahravaci udelatko po linuxem. bohuzel mu chybi slusna dokumentace.
  • planet ccrma system rpm baliku pro RedHat a Fedoru, ktery udela z vaseho linuxu zvukovou konzoli. instalace se udrzuje pomoci debianovskeho nastroje apt-get. jetsli nejak zacit, tak tady.
  • alsa nova podpora zvuku v jadre, ktera nahradi (nahrazuje) stary OSS. bez tohodle a demanona jack se vice mene nehnete.
  • jack low-latency audio server
  • ladspaJednotne API pro psani zvukovych pluginu. kazdy lepsi projekt pro zpracovani zvuku pod linuxem by jej mel implementovat.
  • ReZound celkem zabavna jednoducha vecicka na vyrobu ruznych loopu, samplu, ci pouhe rezani wavu.
  • tapiir simulator paskoveho echa. stara technologie v novem havu.
  • freebird tahle hracka na vyrobu drum & basse patternu mne proste ucarovalo. rozhrani je krapet neprehledne.
  • Lilypond nastroj na jednoduche i tezke notove sazby s midi vystupem. budoval jsem jim Budovatele
  • ecasound dalsi multitrack. spise konzolova zalezitost s grafickym frontendem. jeste jsem to prilis neprozkoumal, ale vypada to velice slibne.
  • mixxx party zacala a DJ neprisel? zadny problem, pokud mate mixxx

Dokumentace


Klub o zpracovani videa po linuxem

Blogy


arnost In bomb e atomi mixâham.  lincovery
to vypada jako rozumny postup. proc nepouzivas ardour uz od zacatku? (nic proti audacity)
 
Mini How-To domácí audio dílny na Linuxu
Domácí audio dílna na Linuxu
Popíšu způsob, jakým teďka dávám dohromady písně pro kapelu, snad to k něčemu někomu bude ...

Úvod
Mám tři fáze než píseň dostanu do tvaru "můžeme jít do studia" + tvorbu textu, která je paralelní.
Fáze 1 - nahrávací brainstorming
Fáze 2 - písně jednoduše, ale precizně
Fáze 3 - aranže, co kdo bude hrát
Pak přijde kapela, aby se to naučila, mezi tím paralelně dělám texty (což je věc, která závisí na inspiraci a jde pomalu).

1. Fáze 1
Nahrávám "kousky hudby" v Audacity (je to program pod Linuxem i Windows - dostatečně jednoduchý a dobrý - čistý zvuk) - tedy snažím se abych vyřadil totální shity, a co nejrychleji odhalil co spolu může dát zajímavý celek. Dělá to řekněme 20MB vlastních mp3 za nahrávací den (typicky za 5hodin kreativního bušení do kytary a krákotu). Jasně, že efektivita je daná tím jak se daří, mám-li nějaký dobrý nápad, který musím rozvinout, tak třeba nahraju jen ten.
Tedy - jde o "kostru písně" - nezabývám se tím "co kdo bude hrát", ani o aranže, jde hlavně o riffy a o "svahilštinu" - objevné věci, které se snažím vycizelovat do tvaru, aby bylo jasné jakou náladu jsem objevil - dokumentované - o to mi jde - neztratit ty nápady a nechat je vyniknout - proto první fáze.
Problémy:
"Svahilština" může druhému připadat hodně srandovní, já používám verzi "angličtiny", která nemá nic společného - mimo zvuku se skutečným jazykem. Nesmím se seoustředit na text - když začnu hlídat smysl textu, ztrácím možnost objevit krásu. Text je ovšem důležitý - samotné pískání, nebo nanana nemá tu kreativní schopnost. Některé objevy vycházejí ze "zvuku jazyka". Problém pak je na to naroubovat češtinu, ale s čím si soudobí básníci neporadí, že? Vyhnu se tím jalovosti, která postihuje produkci např. takových velikánů, jakými jsou Chinaski - dostanu se k problému - dejme tomu Lucie, kdyzas je problém dát dokupy významuplné texty (např. Daniela nebo nové tvrdší písně od Lucie jsou spíš rýmovačky).

2. Statistika:

400MB za 45 dní MP3 - tedy 8MB/den (ne nahrávací den) - od toho je nutné odpočítat "verzování" - tedy když jednu věc piluju do "jakž-takž" tvaru. Těch 400MB v mp3 vypadá hrozivě, ale skutečných nápadů je mnohem méně. Jak to je s efektivitou? Mám hotovo 15 songů, každý je z tak 3-6ti nosných nápadů (typu sloka). Tedy celkem (průměr 4) 60 těhle "nápadů" za 45 dní, což je něco přes jeden na den (ne na nahrávací den). Musím přiznat, že jsem zpracovával některé nápady které jsem měl za ty roky co jsem nenahrával, jde o cca 4 písně, takže cca 1 nápad za den.

Zatím si nahrávám věci "bez systému" vymýšlení - hodlám nějaký vypreparovat dle zkušeností - například jestli si budu dávat pár piv, aby mi to myslelo - nevím, chtěl bych se zaměřit na vytváření muziky podle textu, podle básní, samotné riffy, apod - nevím jak je to reálné.

3. Zálohování
Struktura souborů vypadá takhle:
nazev_songu_tak_abych_si_vzpomnel_jak_se_melodie_jmenuje_XXX_popis_strucne_napr_sloka.mp3
Nepoužívám ogg - aby to lidi z kapely co mají jen meky nebo widle byli schopni přehrát (jsou na počítače dost lamy). To XXX znamená verzi. Zatím jsem nedal do kupy CVS (systém verzí) - který umožňuje i binární data, proto takto - příklady:
song_numero_uno_002_sloka_a_solo_lepe - znamená druhý pokus o výplod sloky do songu numero uno, kde jsem vylepšil sólíčko, a proto jej nahrál. Verze od 025 výše mají punc připravenosti pro fázi 2 - ale tohle moc nedodržuju.
Mp3 info:
Taky používám mp3 info dokument ( v každé mp3), kde je dobré maximum věcí narvat do "názvu/name" - klidně i podrobnosti - působí to při přehrávání dobře - projede to jako flying text - tam upozorňuju na to, že je dobré dát název písně na začátek, aby to člověk v přehrávači mp3 (já používám třeba XMMS) poznal.

Adresáře:
Zálohuji na 2 CD-R o různé struktuře. Na první - tzv. plain dávám vše za období 14 dnů jen jako songy - RockRidge rozšíření (délka souborů). Druhé CD obsahuje tuto strukturu - když chci dělat konkrétní song, nebo se hrabat v nepoužitém:
$muj_komp: /media/cdrom/bestof_mp3/
$muj_komp: /media/cdrom/_nepouzito/
$muj_komp: /media/cdrom/_prevzato/
$muj_komp: /media/cdrom/song1/
$muj_komp: /media/cdrom/song2_atd/
$muj_komp: /media/cdrom/song_na_ktery_chci_upozornit_kapelu.wav

Jasně že to má pár problémů:
Song, jehož výroba se táhne přes 14 dnů si nepamatuju poslední verzi, kterou mám na některém minulém cd.
Špatný přehled o tom, jak co s čím souvisí - na tohle plánuju `ln', `ln -s' a nějaký skript, který si vyžádá příslušné CD zálohy.

Pálím pomocí:
mkfsiso blabla -multi (protože na CD se vlezou 2 zálohy - možná 3, dávám 2) a cdrecord (RTFM jestli je neznáte).

4. Fáze 2
Přichází pruda -tedy dát to dokupy, nahrát vše co písně patří, vynechat to co nepatří, vymyslet základní strukturu. Riffy vypreparovat, dát dohromady, naučit se je hrát (nejde o legraci, když se soustředíte je to něco jiného, než když "tvoříte" - skutečně občas nejsem schopen zahrát to co bytheway vystřihnu velmi lehce). Jde i o ladění, podlazování, vhodnost

Výstupem téhle fáze jsou wavy  - těch moc není - verze nenechávám, maximum tři. Když toho mám 600MB wavů, je matroš připravený pro kapelu.

5. Fáze 3
Aranže - ještě jsem ani nešáhl na Ardour, začínám se v tom hrabat - někdy to sem o tom něco pošlu. Něco chci nechat na kapele, většinu nápadů mám v dokumentaci k jednotlivým songům - tedy v nahrávkách jejich "kousků". Kapele předávám kopii CDzáloh mp3 a AudioCD s materiálem na nadcházející "turné" už předtím, jde mi o kolektivní dílo. To turné jsou 2 - slovy DVA koncery - hospoda mého kámoše a bar kámoše druhého :-).

Hodnocení postupu
Nahrával jsem už různě - tohle mi umožňuje jednoduchým způsobem dostávat věci do tvaru dostatečně konzistentního pro kapelu, tak ať se jim nemusím stydět prezentovat nápady. Jde ovšem o hodně pracnou věc, musím se nutít do fáze dvě. Na druhou stranu se nezasekávám na věcech typu "tohle je pěknej sampl, budeme si s ním 14 dní hrát..."

EOF
 
arnost In bomb e atomi mixâham.  lincovery
JACK is a low-latency audio server, written for POSIX conformant operating systems such as GNU/Linux and Apple's OS X. It can connect a number of different applications to an audio device, as well as allowing them to share audio between themselves. Its clients can run in their own processes (ie. as normal applications), or can they can run within the JACK server (ie. as a "plugin").

JACK was designed from the ground up for professional audio work, and its design focuses on two key areas: synchronous execution of all clients, and low latency operation.

pokud chces behat ruzne zvukove aplikace a mit moznost je rozumne popropojovat, je jackd skoro nutnosti. navic spousta dobrych veci s jackd primo pocita.

JavaSound zatim neni a asi jeste dlouho nebude na rozumnou praci
 
Kcemu je dobry demon jack? Stahnul jsem si ze stranej sunu JavaSoundDemo, ale kvalita nahravky pres mikrofon jse strasna. Cim by to mohlo byt. Potrebuju ke zkvalitneni toho demona JAck?
 
arnost In bomb e atomi mixâham.  lincovery
 
Nazgul Maybe she will remember the times  when I would hold her so tight
Co je dobrý nástroj na tvorbu písní ve formátu .MID? Ten Lilypond?
 
arnost In bomb e atomi mixâham.  lincovery
jak na midi bez midi karty
If you don't have a sound card with wavetable device you need a
virtual Sound Font synthesizer like Timidity.
Start this programs like a sequencer ALSA client in this way :

timidity -j -iA -B2,8 -Os -EFreverb=0

you need also write a /etc/timidity.cfg file with this format

soundfont 'SoundFont file'

vycteno z dokumentace k gmorganovi
 
spawn IDGAFYSB! 
arnost: na kompilovani trommleru cas nebyl, ale distribucni binarka mi jela (system gentoo, release minus 14 dni max. :), mozna by se dalo zjistit pres strace, co mu vadi, obvykle programy zatuhnou pri pokudu otevrit zarizeni, ktere drzi jiny sw (ale to asi vis)
 
arnost In bomb e atomi mixâham.  lincovery
z doslechu, ale nezkousel jsem ho. prubnu a poreferuju.
 
shaga kdo hledá najde a tak hledám já se nedám  už kvůli nim
arnost
Repost z nyxu - tohle znas, pripadne je k necemu?
 
arnost In bomb e atomi mixâham.  lincovery
nesel mi zkompilovat, ta distribucni binarka spustiy sla, jen zamrzla
 
spawn IDGAFYSB! 
arnost: a proc nesel spustit ?
 
arnost In bomb e atomi mixâham.  lincovery
ja bych potreboval neco, co umi spolupracovat s jackd, tohle imho umi bud primy vystup na kartu, nebo spolupraci s gnomovskym soundserverem (oboji je mi na nic)
 
stare odešel jsem  z okouna
arnost: zkus soundtracker
 
arnost In bomb e atomi mixâham.  lincovery
vcera jsem ho zkousel a nejak mi nesel spustit (a zrovna takovouhle aplikaci bych dost potreboval)
 
spawn IDGAFYSB! 
arnost: ano, ten, i kdyz starsi verze vypadala o dost hur :)

 
arnost In bomb e atomi mixâham.  lincovery
timidity by mela mit vsechno co je pozadovano v general midi (tech je sice vic, ale ten zakladni set je jen jeden)

tenhle tromler? http://www.muth.org/Robert/Trommler/



 
spawn IDGAFYSB! 
arnost: jetli to byla otazka, tak odpoved je, ze to hraje – zkousel jsem to s timidity, tusim – znamena to, ze je to ok ?

nejsem si jisty, jestli to timidity ma vsechy nastroje, nebo jsem nemel stastnou ruku na vyber modu :(; jinak se to snazim zprovoznovat na gentoo

k programum nahore bych rad pridal trommler; mozna to neni tak profi, ale vlastne je to program, ktery me primel se o zvuk zajimat vic nez, jak prehrat empetrojku – ne ze bych byl nejak zvlast dal, ale delam na tom :)
 
arnost In bomb e atomi mixâham.  lincovery
tereticky by to mel za tebe udelat /usr/sbin/alsaconf

co se stane kdyz prehrajes nejake midi?
 
spawn IDGAFYSB! 
arnost: skvely odkaz

btw. uz jsem prisel na zdroj mych problemu s /dev/snd/seq – muj posledni dohad byl spravny a ukazalo se, ze ho krat jaksi ehmm nema. Nacpal jsem do jadra jakousi emulaci (jeden z modulu alsy), nejak jsem tam naspal timidity, ale sam nevim, jak poznat, jestli to funguje, jak ma. Poradi mi v tom nekdo z vas zkusenejsich?