Ja si pamatuju rozmer pneumatik jen po jednotlivych pismenech a cislech a to jen chvili, kdyz to opisuju z fotky v mobilu jednou za ctyri roky pri objednavce v eshopu.
Doufám, že se ten syntetický benzín bude jmenovat CHOOH2.
Co jsem slyšel, tak tam je zatím největší problém s cenou, že Tesla je ptoti tomu nákladově takovej hadrolet.
No já jsem docela zvědavý, jak se vyvine syntetický benzín (Porsche nebo kdo do toho dost investuje). Protože tím se dostaneme CO2 emise srovnatelné s elektrikou, ne-li lepší (ne, že by syntetický benzín neprodukoval CO2 , ale ono je potřeba ho z něčeho vyrobit a nula od nuly pojde).
Škoda jich paradoxně nabízí teď skoro nejvíc.
Tak existoval nějaký plán, jak přecházet na tzv biometan. V ČR se to ale někomu nehodilo, tak i přes ne úplně malou síť se jedná o takového prasopsa. Druhá věc je víra v diesely. Zážehové motory mají větší smysl pro CNG.
To sice taky nevím, nicméně je CNG výborná a evidentně funkční alternativa pohonu, ověřená v MHD. Divím, se, že se nijak výrazně nerozšířila. Minimální náklady na úpravu spalovacích motorů. Ale evidentně jejímu masivnímu rozšíření něco brání. Přitom minimálně Škoda CNG motory nabízí.
Možná tak v laboratoři, ve městech máme proudění vzduchu a víření způsobené právě těmi pohybujícími se auty, takže ten prach buď nesedne nebo se po sednutí zvedá a putuje dál. Kdo kdy bydlel v blizkosti škvárového hřiště přesně ví, o čem mluvím.
Kdo a jak cíleně sabotoval CNG?
Fun fact: Koncentrace plynného sajrajtu klesá s druhou mocninou vzdálenosti od zdroje. Koncentrace dostatečně hmotného sajrajtu klesá exponenciálně, páč prostě spadne na zem. Platí pro auta rovnoměrně rozptýlená po městě, pro lokomotivy na nádraží v centru i pro dieselgenerátory na fesťáccích i pro elektrárnu za humny, která napájí elektroauta.
No, i VDI studie jsou docela sporné, protože z principu se jedná o lobbing, ale je vidět, že borec ví, co ho živí a ví, co ho živit bude.
Na to jsem taky koukal (od té doby, cos tu Blocha linkoval na něj koukám, aspoň si prosvištím nějaká slovíčka) a tohle je dobré video. Jeden z mála nevalí ani jednu ani druhou stranu.
Já v tu recyklaci teda doufám, aspoň teda poctivě recykluju :-) V práci ze mě maj srandu, protože mi z čehokoliv na vyhození zbyde hromádka základních surovin - sklo, plast, kov a elektronika a to si ještě třeba schovám bokem šroubky. Taky ale kdyby se mě někdo zeptal, tak netuším, jak z tohodle ven. Ty zisky holt hrajou první housle, nikdo nedělá co dělá pro blaho planety, ale hlavně pro to svoje. Ono vlastně ta fosilní auta a elektrická moc porovnávat nejde, to je taková hromada proměnných, že to má opravdu málokdo šanci obsáhnout a propočítat a už vůbec ne porovnat vlivy na ekologii. Vůbec mi to nedává moc smysl tahle porovnání. Ani nejde říct "nechme to trhu", to jsou elektroauta v jasné nevýhodě, zase se to ale - zdá se mi - tlačí do druhého extrému, nějak na sílu znevýhodnit spalováky a to taky není dobře. Nu co, uvidíme. Nějak bylo, nějak bude.
Tak taky se na to dá tak dívat, na druhou stranu se plno těch věcí derivuje hlavně kvůli ph.... Máš pravdu, že zpracování uhlovodíků změnilo společnost a je obrovská spousta věcí, co by bez nich nebylo, či nemohlo fungovat (a jak říkám, zachránily velryby před vyhubením), ale ekonomická výhodnost a zisky jsou tak obří, že se prostě (zjednodušeně řečeno) plasty (a jiné deriváty) používají i tam, kde to není třeba a dost dlouho se nám nakecává, že se to jednou všechno zrecykluje.
Na druhou stranu ph z ropy jsou ve své podstatě odpad (co jsem tak studoval, klidně mě oprav, jestli lze ropu zpracovat tak, aby z ní nebyl benzín/nafta/lto ale užitečnější věci) a zpracovávat se musí, protože z ní je spousta produktů, bez kterých by tahle civilizace asi nebyla.
Já to opakuji do kola: jsem velmi zblízka obeznámen celým cyklem od těžby ropy, přes zpracování, dopravu, distribuci. Po mnoho let mne to dá se říci živilo. Tvrdit, že teď vlastně máme emise jen u nás a PH se jen tak zhmotňují v nádrži je usilovné zavírání očí nad celým tímto komplexním průmyslem a jeho dopadama jak na životní prostředí, tak na společnost. Osobně je mi líto, že se kvůli cílené sabotáži nepodařilo více prosadit CNG (jako metan jímaný z zemědělství, odpadního hospodářství apod.), jako je to tady v NL a v Německu. EV jsou nejjednodusší na infrastrukturu, i přes chamtivý brekot všech zůčastněných, kteří přestanou fňukat, jen co z EV začne více kapat do jejich žlabu. A to, zda chceš znečistěná města či čistá města s minimem všech druhů smogu, to není nějak složitá volba. Samozřejmě se to mesmí dělat jen od stolu a polovičatě, společně musí docházet k změnám v modech dopravy a také v hlavách lidí, jak se s tím vypořádá ta která společnost je takovou hezkou ukázkou její vyspělosti.
Určitě, to asi nikdo nerozporuje (+ těžba a zpracování lithia a kobaltu taky není žádná hitparáda), ale jak já to vidím, tak podobně jako u DPF filtru jde o to, aby se ty zplodiny nekumulovaly na místě s vysokou koncentrací lidí. Tj je lepší to vypustit někde na dálnici za městem než uprostřed města. To byl taky myslím princip nějakého toho sběrače prachu z brzd. Já proti tomu prostě nic nemám, jsou to sice složitá kurvítka, ale nějaký smysl to určitě má. Jsem ale rozhodně proti to tlačit na sílu, jak se dnes děje. Elektrika jde prostě vyrábět někde bokem, ideálně nějak efektivně, např. z jádra nebo v budoucnu z tokamaku (ať si kdo chce co chce pindá, je to čistá energie i přes ty vyjímečné havárie - jak u letadel, holt se občas něco stane a je to dost průser, ale pořád díky intenzivní kontrole a údržbě bezpečnější než auta)