Reklama
Nepřihlášený uživatel | Zaregistrovat se
 

Téma:

Věda a technika, mládežiNovéOdpad

Spravují:

n.,
Tiny



Reklama



Tenhle klub by měl být odnož klubu Planespotting , který je zaměřen na letedla dopravní.

Tenhle klub bych chtel věnovat fotkám a diskuzi o malém letectvi jak v ČR, tak na celé planetě.

Trener World - Stranka ceskym letadlum Zlin rady 26.
Atlas rejstříkových značek


 
 
Vojtas WAR IS PEACE FREEDOM IS SLAVERY  IGNORANCE IS STRENGTH
Ď za info :)
ahura_mazda Všichni chtějí tvoje dobro. Nenech si ho 
Toje pravda, loni v říjnu si mi na Vypichu v drakovi zlomila tyčka, tak jsem ho nakonec vyhodil a letos koupím nového...
To fakt ne. Vrtule musí být nová a ještě motor musí na prohlídku, poněvadž došlo k násilnému zastavení. Pokud bude všechno v tolerancích, tak se létá dál, pokud je hnutej, tak do generálky, nebo motor novej... Jinak s drakem nic není. Pokud by bylo něco s drakem, tak je to horší...
Vojtas WAR IS PEACE FREEDOM IS SLAVERY  IGNORANCE IS STRENGTH
jaxe tohle potom resi? :)

asi to nebude jako u aut klempirina vytukama letime dale? :)
 
Včerejší úspěch v Moravské Třebové :-(

 
HBWanderer Don´t give in without the fight!  Lopuch!
Včera jsem viděl na Nově rychlostní rekord brtaří Kábrtů na UL laminátu. Nebyl bych si jistej jestli to éro mělo vůbec 450kg, když v něm nikdo neseděl... ale zjevně to nikomu nevadí, musíme počkat až zařve víc lidí. Tiny: Fakt magoři, ale vypadá to hezky. :-)
 
Anabel Lee pubertalni, nevzdelana a vasnemi  zmitana chamrad a mrzka luza
helemese, contraily na zemi :D
 
Jihoafričtí magoři







Sem si byl zalyžovat:







 
HBWanderer Don´t give in without the fight!  Lopuch!
Ještě dodávám, že podobný "hmotnostní" výpočet lze aplikovat na velkou většinu, zejména "továrně" vyráběných ultralightů. Obyčejně vám vyjde podobné číslo, které se od 450 markantně liší.
 
HBWanderer Don´t give in without the fight!  Lopuch!
Jednosic je do 300kg, dvousic do 450kg. Když ale uvážíte že prázdné letadlo má 380kg (Sova), dvě sedadla a nádrže na 60l, tak to cedulka na palubce, že to smí lítat s max 450kg nevyřeší. To by dotyčný majitel musel sakra zhubnout, lítat sám a tankovat po každém okruhu. Počítejte se mnou. Prázdná Sova podle vybavení 365-385kg. Pod 365 to snad nikdy nešlo. Palivo 60kg a většinou si to kupovali pracháči, tj. vyžraní na min 110kg. S poloprázdnejma nádržema nikdo nelítá. Takže takovej průměr 365+110+110+60=645kg plus případnejch 15kg na záchranej systém. A kde je LAA se svejma 450kg? Dva blázni se chtěli se Sovou zviditelnit a nechali si za sedačky namontovat ještě přídavnou nádrž (viz cesta do Luxoru a za polární kruh). Pokud si někdo jejich články přečetl s kalkulačkou, tak mu muselo dojít, že ten "ultralight" lítá na cca 700kg. To bylo všechno popsáno na stránkách Pilota tj. oficiálního časopisu LAA. A to je všechno možné s po složení zkoušek a nalétání cca 22hod. LAA je bordel na kolečkách a úmyslně před tímhle zavírá oči. Protože by se muselo zavřít i ten zbytek "leteckých" fabrik co u nás jsou. Laminátové éro prázdné prostě pod 300kg neuděláte, i kdybyste se rozkrájeli. A pokud se bude k tomu lítání přistupovat tímto způsobem, budou pořád v novinách letecké nehody. Když se chce dotyčný zabít sám, OK, je to jeho věc, ale ať si do éra netahá neznalé důvěřivce a laskavě si padá v neobydlených oblastech. Ono 99% nehod UL je způsobeno nekázní pilotů, nezkušeností, frajeřinou a nerespektováním základních bezpečnostních zásad. Je to prostě zase jen o lidech, stejně jak na silnici. Na některá jednání vám stačí selský rozum, abyste pochopili, že to je blbost. Filosofie ultralightu byla, abyste si mohli doma postavit malej hadrovej trubkáč a lítali s tím 120 kolem baráku. Ne aby si z toho pár jedinců udělalo živnost, bez respektování základních pravidel. Většina z nich na to dojela i proto, že byla zvyklá pravidla nedodržovat i jinde. Uf, to se mi ulevilo. :-)
 
Fis
Ano, samozrejme ze typova certifikace se vydava i u nas a v principu nas urad prozatim neuznava automaticky certifikaci cizich statu, takze kazde letadlo musi projit zkouskami UCL. Zvlast pak u vetronu je to limitujici, ponevadz nektere vetrone timto nelze prakticky dostat na ceske volacky. Samozrejme neni problem za urcitych okolnosti letat u nas na letadle zapsanem v cizim rejstriku a to i vycvik. Bohuzel si take nejsem vedom, kde UCL zverejnuje seznam schvalenych typu, ale dle meho to lze vyresit pomoci otravnych mailu. Co se tyce motorovych letadel, je nemozne, aby u nas letalo letadlo bez typoveho osvedceni. Osvedceni o zpusobilosti SLZ vydava LAA a urad s tim nema nic spolecneho (prozatim, chysta se prechod pod UCL. Konecne.)

HBWanderer
Naprosta pravda, jenom jeste pro upresneni je 450kg limitujici pro dvoumistne SLZ, pro jednomistne je to mene a do hmotnosti se nezapocitava hmotnost zachraneho systemu, pokud je instalovan. Hmotnost prekracuji co ja vim vsechny SLZ, az na Sluku a Typhona. Staci si precist rozbor nehod za minuly rok na strankach UZPLN 1 2. V obou prikladech byla překročena maximální vzletová hmotnost.
 
HBWanderer Don´t give in without the fight!  Lopuch!
K Tinu se dá ještě dodat, že SLZ má maximální vzletovou hmotnost 450kg. Ta bývá zhusta překračována a to nejen uživatelem, ale i výrobcem.
 
FiS polymerizing a monomer that has been emu 
Diky, presne o to mi slo. Vedel jsem, ze UL u nas nejsou moc regulovany, ale netusil jsem, ze jsou az tak neregulovany. Ale prece jen jeste dotaz: jak ma clovek zjistit, ze nejaka vec je letadlo uznany UCL? Na strankach UCL jsem nasel jenom typovy osvedceni pro letadla vyrabeny u nas? Existuje nejakej papir, kterej musi UCL vydat jako airworthiness certificate u nas, nebo se to dela automaticky uznanim nejakejch cizich certifikatu?
Vyptavam se proto, ze pokud si nekdy kdovikdy budu chtit delat licenci, at uz UL nebo PPL, rad bych to delal na letadle, ktery je pod dohledem UCL.
 
Myslim, že přesně vim, na co se chceš zeptat.

Začnu z toho jednoduššího:
Ultralight není považovaný za letoun a je provozován na vlastní odpovědnost. Správný název pro Ultralight je: Soukromé létající zařízení - SLZ (takže žádný letadlo). SLZ je definováno mnoha parametry, přičemž nejvíce omezující je maximální letová hmotnost. Letadla VLA (Evektor, Katana) u nás nemají přímo definovanou kategorii, takže jsou provozovány jako standardní letouny.

Teď co se týče poměru incidentů a nehod: Letouny spadají pod Úřad pro Civilní Letectví - ÚCL, který jako aparát Ministerstva dopravy a rozhodně nezahálí a stále nás obšťastňuje různými novými předpisy a nařízeními. Letadla mají dále značně hustý systém technický prohlídek, který je možno provádět pouze ve specializovaných pracovištích, které jsou také podrobovány kontrolami ÚCL. Samozřejmě každé letdalo před zavedením do provozu prochází náročným a složitým procesem certifikace.
Organizace spravující provoz SLZ u nás zaštiťuje Letecká Amatérská Asociace (LAA). SLZ si člověk může postavit doma v garáže a pokud inspektor zhodnotí tech. stav jako vyhovující a provede zálet, může člověk vesele svoje SLZ provozovat. Systém údržby je značně dobrovolný a dozor LAA na provoz SLZ a dodržování pravidel létání je mírně řečeno vlažný.

Další problém je spůsobilost posádek. V případě letounů musí člověk naštěvovat pravidelně určeného schváleného lékaře, nebo Ústav Leteckého Zdravotnictví. Rozsah a frekvence vyšetření je dána kvalifikací a věkem. Způsobilost je opět pod bedlivou kontrolou ÚCL. Co se týče kontroly LAA je opět problematická.

Nechci tímto říct, že každý pilot SLZ je pirát bez licence a neschpný letu a že každý SLZ je dvoumístný pokus o sebevraždu s motorem trabant, to rozhodně a zdaleka ne, ale prostoru pro obejití předpisů a požadavků je značně větší. Jako jeden příklad za všechny bych uvedl nehodu presidenta LAA Petra Tučka, který zemřel v letadle nesplňující ani LAA technické požadavky, ani zdravé uvažování při stavbě. Dále pan Tuček nevlastnil platný průkaz pilota. Celý článek

Samozřejmě existují naprosto profesionální výrobky SLZ, jako je třeba český Eurostar, nebo slovenský Dynamic, které jsou zpracovány jako dospělé letouny.

Je to to, co si chtěl vědět?
 
FiS polymerizing a monomer that has been emu 
Tak teda takovej dotaz (asi na Tinyho): jakej je vlastne rozdil mezi ultralightem a normalnim letadlem. Ultralighty bouraj kazdej treti vikend (mam dojem), skutecny letadla prece jen min. Je to jen proto, ze u nas nejsou jasny pravidla pro provozovani UL? A, z hlediska nasich pravidel, co je UL a co letadlo? Jsou tzv. VLA skutecny letadla nebo UL? Nedari se mi presne polozit otazku, ale uvitam jakykoli informace a odkazy na toto tema.
 
 
HBWanderer Don´t give in without the fight!  Lopuch!
Pěkné. To jsou aspoň "stíhačky". :-)
 
Příbram 2005