Reklama
Nepřihlášený uživatel | Zaregistrovat se
 

Téma:

Věda a technika, mládeži

Spravují:

Gudrun,
Trofozoit,
Borag,
milkshake,
asym

Může vás zajímat



Reklama




ZŠ beru jako "všeobecnou znalost" kde určitá míra abstrakce je na místě .. k čemu bude budoucímu právnikovidobré vědět detaily o orbitalech, kvantové teorii atp.? Ano, i dělník ve šroubárně si může přečíst toho Vergilia v origiále ale to bude tak 1 ze 100 a ten pak možná bude chtít na tu chemickou SŠ.
Protože organika je složitější než anorganika, řádově. tak to prostě je. A neberu jako základ že uhlík je čtyřvazbý, kyslík dvou a dusík troj, čímž je většina organiky "pokrytá". :)
Reakce na | Vlákno  
nevím, no - já už jsem úplně zapomněl, co všechno se na ZŠ a SŠ bere a do jaké hloubky; jde mi jenom o to, aby si odstraněním toho konceptu nakonec člověk pedagogicky nepřidělal práci a neskončilo to hromaděním faktů bez nějakého společného jmenovatele...
S potížemi s kvantovkou máš samozřejmě pravdu, je to klasická černá skříňka, ale na těch nižších stupních se s tím musí počítat víceméně u všeho.
(A teda zrovna to prostorové rozložení - když si vezmeš, že symetrie je nakonec úplně za vším a stereochemie je klíčová věc, tak bych je naopak už od začátku nenápadně zvykal. No zkrátka: jsem rád, že se tím, co nechat a co vyřadit, nemusím zabývat :-) )
Lejzy God is REAL unless declared   INTEGER.
No a hybridizace, molekulovy orbitaly, rozlozeni elektronu v kovalentni vazbe ... na ZS fakt ne. Proste si nejak ty elektrony sdilej. To staci.
Lejzy God is REAL unless declared   INTEGER.
Rekne se, ze elektrony jsou ve slupkach, ze se tam radi sdruzujou po urcitejch poctech a vychazi pak, ze nektere jsou volne. A z toho plyne valence prvku. Nikam dal bych nechodil. Zejmena bych nezachazel do podrobnosti toho, jak jsou prostorove rozlozeny. Proste nektere jsou dal, jine jsou bliz.

Na ZS (a vlastne moc ani na SS) neni moc jak vysvetlit puvod s, p d, ... orbitalu. A rozhodne tam nikdo nebude pocitat LCAO. Na vyssich gymnaziich uz clovek asi muze rict, ze jsou ruzne druhy orbitalu, ale stejne neni sance vysvetlit jejich kvantove mechanicky puvod. Ty kvantovy cisla jsou stejne jen magie. Nektery vypadnou i z Bohrova modelu, ale vysvetlovat je tak by nedelalo dobrotu.
Reakce na | Vlákno  
no nevím, imho to spíš odradí - kolikrát jsem se (dávno předávno) setkal s tím, že se na chemii nadávalo, protože je to jen spousta faktů. A při současném křížovém tažení proti biflování ti z toho nakonec nezůstane vůbec nic.
(jo a proč zrovna základům organiky? základy anorganiky ti připadají nějak jednodušší?)
Reakce na | Vlákno  
von_Zeppelin Vyhubit lidstvo  pclib php framework
Já se dlouho spokojoval s představou elektronů důstojně kroužících kolem jádra jako planety ve sluneční soustavě. A dávalo mi to hezky smysl, než mi někdo vysvětlil, že tam je něco, co se ani nijak představit nedá.
 
Imho ta "hromada faktů" v rámci ZŠ stačí. Pokud má někdo hlubší zájem, realitu mu vysvětlí na "libovolné chemické SŠ". Ale pořád to bude čajíček proti pořádným základům organiky.
Reakce na | Vlákno  
(a tou základní věcí je teda co? jak potom vysvětlit periodickou tabulku? oxidační čísla prvků? inertnost vzácných plynů? geometrii molekul? atd... dyť to je málem celá chemie - jinak z ní zbyde jenom hromada faktů k našprtání)
Lejzy God is REAL unless declared   INTEGER.
Úplně stejně s nima i bez nich. Spojitost s Newtnovými zákony nevidím, i když vydím pokus o trololo. Orbitaly rozhodně nejsou takovou základní věcí, kterou se všechno řídí.
Wolfii White bracelet  in ward #7F ⚢
(Ale jak ZŠ žáci pochopí Brownův pohyb a teplo atomy, molekuly a reakce, když se nenaučí Newtonovy zákony hybridizaci a orbitaly?!?!!!)
Trofozoit E agora? Enterram-se os mortos   e cuidam-se os vivos
Navíc když se orbitaly malujou jako kapky a ne jako oblak pravděpodobnosti výskytu elektronu :)
asym Hier bin ich Barsch,   hier darf ich's sein
Zrovna na VSEPR (což je ta teorie, která umožňuje určovat tvary jednoduchých molekul) imho vygooglíš spoustu krásných tutorialů.

BTW, orbitaly, notabene hybridizaci, bych na ZŠ vůbec neučil. Navíc to svádí k nešvaru určovat geometrii z hybridizace, což je úplně postavené na hlavu a generacím kvantových chemiků se to z českého chemického vzdělávání nedaří vykořenit.
Napadlo ma to, ale kedze v chemii nemam dostatocne teoreticke schopnosti na obhajenie takychto tvrdeni, nezdalo sa mi to ako uplne dobry napad.

Niekto ako R.Feynman vo fyzike a s podobnou publikacnou cinnostou zameranou na polopatisticko logicke vysvetlovanie dejov sa v chemii asi nevyskytoval?
Trofozoit E agora? Enterram-se os mortos   e cuidam-se os vivos
Zas byste jako rodič mohl učitelce přeposlat poslední odstavec pana milkshaka, a třeba by s tím přestala :D
Vdaka, pane za info.
Vas syn ma nakreslenou geometrii molekul zcela spravne. Kterej orbital s kterym propojit nevim - stejne je to blbost to takhle odvozovat. Lepsi je zpocitat pocet vazebnych partneru, pricist k tomu pocet elektronovych paru, a usporadat je vsechny symetricky tak, aby byli navzajem co nejdal od sebe (2 partneri vcetne elektronovych paru: linearni, 3 partneri: trojuhelnik, 4 partneri - tetraedr, pet - trojstenna bi-pyramida, sest - ctyrstenna bipyramida neboli hexaedr). Napriklad molekula vody je ohnuta protoze krome dvou vodiku jsou na kysliku dva volny elektronovy pary, takze je to vlastne tetreaedr.

AlF3 jako priklad na hybridizaci je tak trochu pedanticka mrdka, protoze AlF3 normalne tvori molekularni krystal s pevnou mrizkou, kde hlinikove atomy jsou oktahedralni a jsou propojeny pres sest fluoridovych mustku se sousednimi atomy hliniku. Takze chcete-li izolovanou molekulu AlF3, tak to musite ohrat na opravdu hodne vysokou teplotu za vakua. Mnohem lepsi priklad z realnych podminek je BF3, coz je za normalnich podminek plyn, da se koupit stlaceny v bombicce.
chemické jsem zapoměl dopsat
Dik, za reakciu, ja som z toho jelen, nemali sme to ani na SS a na VS som uz chemiu nestudoval.
A ano maju mierne drblu chemikarku.
souhlas .. tohle neni učivo ZŠ, tohle jsme brali tak na průmce
Lejzy God is REAL unless declared   INTEGER.
AlF3 bude podobnejsi tomu obrazku vlevo, ty fluory budou rvnomerne do vsech stran, ne vsechny na jednu stranu.

U formaldehydu budou ty vodíky taky víc dozadu, jako na tom obrázku vlevo.

Ale tohle se fakt učí na ZŠ? Přijde mi to teda dist obtížné. Vždyť nemůžou pochopit, co to takový orbital je a jak vzniká ta kovalentní vazba. A už vůbec ne, jak se ten tvar orbitalu změní kombinací více vazeb toho jednoho atomu.