Reklama
Nepřihlášený uživatel | Zaregistrovat se
 

Téma:

Věda a technika, mládeži

Spravují:

Gudrun,
Trofozoit,
Borag,
milkshake,
asym

Může vás zajímat



Reklama




bohuzel to, co se uci, je zas takova pedanticka mravoucna mrdka. Odlisna aktivita enantiomeru pochazi z jednoho pochybneho clanku, ve skutecnosti se to nepotvrdilo. Navic thalidomid racemizuje in vivo. Mechanismus fungovani thalidomidu a jeho teratogenni ucinky (kvuli inhibici angiogenese) jsou spojene, nejde je oddelit vyvinutim enantiomerne cisteho leku...

V te dobe nebylo provadene dostatecne testovani na teratogenicitu, navic thalidomid neni prilis teratogenni u mysi a krys, takze se na to neprislo.

Thalidomid je uzitecny lek s nebezpecnymi vedlejsimi ucinky, ktery byl vyvijen nestastnym zpusobem a malem to ten lek vyridilo.
jj, to je známý případ odlišné biologické aktivity dvou optických izomerů, učí se o tom v základních lekcích organické chemie...
I u dobře placeného managementu se vloudí chybička, viz např. Contergan:

Známy aj ako Talidomid je silný teratogén. Liek spôsoboval tzv. fokoméliu, pri ktorej sa nevyvinie stredná časť paže a tak prsty vyrastajú v podstate priamo z ramena, malformácie očí, uší a hluchotu, poruchy srdca a obličiek, malformácie tráviaceho systému. Z veľkého počtu prípadov, ktoré boli dobre zdokumentované, keď matka s určitosťou užívala talidomid v začiatkoch tehotenstva, bolo možné vymedziť spektrum malformácií, ktoré možno pripísať lieku:

absencia ušnice s hluchotou.
poruchy svalov oka a tváre.
absencia alebo hypoplázia ramien
palec s tromi kĺbmi.
poruchy stehennej kosti a holennej kosti.
malformácie srdca, čriev, maternice a žlčníka.

Kvôli týmto účinkom sa narodilo celosvetovo cez 100 000 postihnutých detí bez nôh, rúk, uší a s rôznymi malformáciami. Približne 40% detí, ktoré boli zdravotne poškodené užívaním talidomidu zomrelo do prvého roku života. Najznámejšou obeťou Conterganu je známy spevák Thomas Quasthoff. V súčasnom období žijú dospelí, ktorí žijú so zdravotným postihnutím, ktoré bolo spôsobené talidomidom.
anebo smejd namichali jinak - delaj to lidi a nemusej byt kdovijak dobre placeni. Slysel jsem o pracovnicich ve Spofe za socialismu, co zvrzli vypocet pri tabletovani antikoncepcnich pilulek. Asi se pak rodilo o dost vic deti
Je možný, že by nádobka s vůní do takovýho časovacího pufátka se časem nějak uvnitř "zjemnila", jako by měla nějakou dobu spotřeby? (ležela dlouho na krámě). Jsme si to pořídili po tom útoku kys. máselnou a teď došla a koupili jsme tu samou náplň a je tak 10x intenzivnější. Jsem musel prodloužit interval pufání, bo tu bylo jak v drogerce...
 
lubob i'm the heaven und du bist mein  sofa
he he :-)
Njn ale zase kde zažiješ že jdeš po chodbě na VŠ se spolužákyněma a prohlásí (jedno která strana) normálně nahlas že se teda jde na tu ANÁLu ... to pohledy nechemických spolustudentů stály vždy za lehký úsměv.
asym Hier bin ich Barsch,   hier darf ich's sein
Tohleto škatulkování na OCh, ACh, AnalCh, BCh .... Chemie je jenom jedna!*


* Fyzikální! :D :P
Jo, něco o přebujelosti říkali naši vyučující OCh od SŠ po VŠ celkem často. Ale prostě o těch "ostatních chemiích" se dítě na ZŠ nedozví víceméně vůbec nic, mělo by? :)
Ale on v té chvíli ještě neví, že bude právník.
Organika samozřejmě není řádově složitější než anorganika. To, že jiným prvkům nejde homokatenace tak dobře jako uhlíku a že je to marná sláva základ živé přírody, ještě neznamená, že jiné prvky nemají pestrou a komplikovanou chemii, vezmi si třeba silikáty, anorganické sloučeniny P-N-S, různé příšerné polyoxoanionty, intermetalické fáze, pak samozřejmě celou koordinační chemii. Jinak samozřejmě nic proti organice - nejlepší je, když je to celé dohromady - organometalika rulez :-]
(S oblibou říkám, že organická chemie se má k anorganické zhruba tak, humánní medicína k veterině: přebujelá odnož.)
von_Zeppelin Vyhubit lidstvo  pclib php framework
S tím já vystačím dodnes. V každé slupce může být maximální počet elektronů, aby byly atomy spokojené. Vodík má dva, když se dva vodíky spojí, tak elektrony sdílí, tím pádem mají vrstvu oba naplněnou a zároveň jsou těmi sdílenými elektrony spojené dohromady do molekuly H2.
asym Hier bin ich Barsch,   hier darf ich's sein
JJ, jak to měl pan Lewis už před více než sto lety. Sdílení párů a oktet. To dá oxidační čísla i jednoduché tvary.
asym Hier bin ich Barsch,   hier darf ich's sein
Srovnáváš jednoduchou (a subrelativisticky exaktní) přímou úměru mezi silou a zrychlením (+ dvě jednoduché pomůcky k tomu) s aproximativním* (!) řešením obludné Schrödingerovy rovnice mnohaelektronového problému v jednoelektronovém přiblížení? Bez toho řešení Schröd. rce jsou totiž orbitaly jen další věcí k našprtání s mnoha dezinterpretačními pastmi.

To se bavíme o ZŠ - na SŠ už proti tomu našprtání orbitalů nejsem, tak bych to naopak doporučil - jak bylo řečeno, leccos s tím souvisí, např. struktura tabulky a užitečné to je i bez chápání přesného kvantověmechanického původu.

* Dobrá, v případě vodíku exaktním - to máme méně než 1% periodické tabulky.
ZŠ beru jako "všeobecnou znalost" kde určitá míra abstrakce je na místě .. k čemu bude budoucímu právnikovidobré vědět detaily o orbitalech, kvantové teorii atp.? Ano, i dělník ve šroubárně si může přečíst toho Vergilia v origiále ale to bude tak 1 ze 100 a ten pak možná bude chtít na tu chemickou SŠ.
Protože organika je složitější než anorganika, řádově. tak to prostě je. A neberu jako základ že uhlík je čtyřvazbý, kyslík dvou a dusík troj, čímž je většina organiky "pokrytá". :)
Reakce na | Vlákno  
nevím, no - já už jsem úplně zapomněl, co všechno se na ZŠ a SŠ bere a do jaké hloubky; jde mi jenom o to, aby si odstraněním toho konceptu nakonec člověk pedagogicky nepřidělal práci a neskončilo to hromaděním faktů bez nějakého společného jmenovatele...
S potížemi s kvantovkou máš samozřejmě pravdu, je to klasická černá skříňka, ale na těch nižších stupních se s tím musí počítat víceméně u všeho.
(A teda zrovna to prostorové rozložení - když si vezmeš, že symetrie je nakonec úplně za vším a stereochemie je klíčová věc, tak bych je naopak už od začátku nenápadně zvykal. No zkrátka: jsem rád, že se tím, co nechat a co vyřadit, nemusím zabývat :-) )
Lejzy God is REAL unless declared   INTEGER.
No a hybridizace, molekulovy orbitaly, rozlozeni elektronu v kovalentni vazbe ... na ZS fakt ne. Proste si nejak ty elektrony sdilej. To staci.
Lejzy God is REAL unless declared   INTEGER.
Rekne se, ze elektrony jsou ve slupkach, ze se tam radi sdruzujou po urcitejch poctech a vychazi pak, ze nektere jsou volne. A z toho plyne valence prvku. Nikam dal bych nechodil. Zejmena bych nezachazel do podrobnosti toho, jak jsou prostorove rozlozeny. Proste nektere jsou dal, jine jsou bliz.

Na ZS (a vlastne moc ani na SS) neni moc jak vysvetlit puvod s, p d, ... orbitalu. A rozhodne tam nikdo nebude pocitat LCAO. Na vyssich gymnaziich uz clovek asi muze rict, ze jsou ruzne druhy orbitalu, ale stejne neni sance vysvetlit jejich kvantove mechanicky puvod. Ty kvantovy cisla jsou stejne jen magie. Nektery vypadnou i z Bohrova modelu, ale vysvetlovat je tak by nedelalo dobrotu.
Reakce na | Vlákno  
no nevím, imho to spíš odradí - kolikrát jsem se (dávno předávno) setkal s tím, že se na chemii nadávalo, protože je to jen spousta faktů. A při současném křížovém tažení proti biflování ti z toho nakonec nezůstane vůbec nic.
(jo a proč zrovna základům organiky? základy anorganiky ti připadají nějak jednodušší?)
Reakce na | Vlákno  
von_Zeppelin Vyhubit lidstvo  pclib php framework
Já se dlouho spokojoval s představou elektronů důstojně kroužících kolem jádra jako planety ve sluneční soustavě. A dávalo mi to hezky smysl, než mi někdo vysvětlil, že tam je něco, co se ani nijak představit nedá.
 
Imho ta "hromada faktů" v rámci ZŠ stačí. Pokud má někdo hlubší zájem, realitu mu vysvětlí na "libovolné chemické SŠ". Ale pořád to bude čajíček proti pořádným základům organiky.
Reakce na | Vlákno