Reklama
Nepřihlášený uživatel | Zaregistrovat se
 

Poznejte krásu svého mateřského jazyka, hovada!

FAQ Ústavu pro jazyk český - zkuste navštívit ještě před některými dotazy :-)
Pravidla českého pravopisu (alespoň ta základní)

Internetová jazyková příručka ÚJČ

V případě nejasností s některými výrazy se moderátor radí se Slovníkem spisovné češtiny pro školu a veřejnost (ACADEMIA 1998, dotisk 2000; 2. doplněné a opravené vydání) - abych to už nemusel příště psát :-)


mpts Je rozumění nerozumění  také rozuměním?
No ano, tak jsem to myslel, že odklon od pravidel k pouhému popisu kolem proplývajících jevů je jedním z mnoha znamení doby na rozum a pojmové myšlení resignující. (Ten zbytek úmyslně pomíjím, nechci být víc OT, než už jsem.)
asym Tradiční plky, postvax edition 
Nevím, jestli tento klub snese nůž tak hluboko zaříznutý mezi ontologii a empistemologii, ale není to tady přesně naopak, že užívání jazyka je jevová věc, kdežto snaha o pravidla je pokus o pojmové myšlení? Ale mě se neptej, já si myslím, že jevy jsou zdrojem poznání a myšlení, nikoli naopak. (Nebo znáš nějaký pojem, který by se ani vzdáleně nevztahoval k pozorovatelnému ději? Resp. který by měl význam bez fenomenologického kontextu?)
asym Tradiční plky, postvax edition 
"současný český jazyk 1"

No právě. Já se tedy nedomnívám, že se jedná o renonc, já si myslím, že je to fakt tak myšleno. Naznačuje to i ten zápočet/zkouška - tam člověk skoro nutně mluví o konkrétním kurzu, nikoli o vědním oboru, poněvadž zápočet se vztahuje k nějaké formální jednotce, bez tohoto kontextu nemá imho význam.
Lejzy Мир Україні, смерть кремролям і рашистам 
Ten Špaček byl mimo už ve své době. House M.D. by u něj ani nemohl být doktor House.
asym Tradiční plky, postvax edition 
1. Asi jsi moc četl mezi řádky - já jsem spíš psal, že to právě běžně používám v rozporu s příručkou. Spíš si stěžuju (a divím se), že to ÚJČ vidí jinak než já.
2. Jsme veřejná vysoká škola a navenek bychom měli projevovat minimálně nějaký vzájemný respekt k dalším podobným institucím. Nám by se taky nelíbilo, kdyby nám nějací češtináři začali kafrat do molekul, protože to tak cítí. Ale rozumím, že je to nesouměřitelná situace právě kvůli jisté rovnocennosti uživatelů jazyka. Jen je to jistým způsobem nekomfortní se takhle vymezovat.
3. Takže úřednicím jejich "starší 26ti let" neopravovat a pouštět do PR materiálů dle hesla na pravidla srát, důležitý je uživatel jazyka? (Extrém, vím, ale kde je ta hranice.) Třeba i nějaký jiný kolega bude mít jiný názor na ta velká písmena a v ideálním světě by nás právě měla rozsoudit ta pravidla.

Resumé: Některé konvence zhusta nedodržuji, ale máli jít něco ven, věnuju tomu chvilku přemýšlení a pochyb.

BTW obecně sdílím Tvou iritaci z rigidity: Připomíná mi to případ kolegy, který tvrdošíjně oslovoval jiného kolegu s Ph.D. inženýre a mával u toho nějakým Špačkem, kterému ještě nedoteklo, že za jméno už se dostaly i jiné tituly než ty komunistické. (Nerozjíždějme tu prosím ranty "vy si ještě hrajete na tituly?" - to už tu bylo v letech.)
mpts Je rozumění nerozumění  také rozuměním?
Můj bratr se jednou na nás (matku, dalšího bratra a mne) hrozně zlobil, že jsme mu zhasli na chodbě. Říkali jsme mu, že to udělal někdo v druhé části chodby (byla dlouhá a lomená), kde je také vypínač, avšak odmítal to připustit: když totiž on ten vypínač neviděl, tak zkrátka nemůže existovat. Tenkrát mu ovšem bylo asi pět nebo šest, dnes už má rozumu o něco víc.
 
pixycz Bódéťti to Kájostálo, žral si  málo Bájo Bágo!
To je citace z Shakespeara, Marka Aurelia, nebo jinýho Tutanchámona?
Micana Tady bude do prdele hygge.  .
Bať, moje řeč (bezzubými ústy usrkne culifindy z porcelánového pucláku)
mpts Je rozumění nerozumění  také rozuměním?
Holubník by tolik nevadil — kdo by neměl rád pečená holoubátka, že? —, ale ono je to hlavně znamení doby, jedno z tak mnoha: resignace na rozum, tj. rozumové poznání a pojmové myšlení, a spolehnutí se na jevovou stránku věcí — jež je proměnlivá a tedy nutně nespolehlivá —, a tudíž soumrak Západu, jenž byl na rozumu a pojmovém myšlení vystavěn. Putin, ISIS, Čína…, to jsou jen důsledky a okolnosti.
Micana Tady bude do prdele hygge.  .
děkuji, vnímám to stejně, akorát jsem se s tím nechtěla vypisovat (třeba když jsem studovala český jazyka literaturu na oboru Český jazyk a literatura, tak jsme se tam věnovali literární kritice v semináři literární kritiky, který se jmenoval Literární kritika).
Ostatně tady je to pěkně vidět, na UK v tom mají jasno: https://www.ff.cuni.cz/prijimaci-rizeni/studijni-obory/bakalarske-obory/

jediné, co mě v té Příručce mate, je ten "současný český jazyk 1", který bych tedy určitě psala s velkým písmenem a považuju to za nějaký renonc. Nicméně Příručka není zeď, jak už se mnohokrát potvrdilo. Jó, to byly časy, když se jednou za čtyřicet let vydala po mnohaleté diskusi Akademická pravidla a pak si remcalové museli počkat dalších čtyřicet, tohleto opravování za pochodu, to je prostě holubník (posa).
pixycz Bódéťti to Kájostálo, žral si  málo Bájo Bágo!
Dík za link! Tu stránku jsem neznal.
Protoceratops  
No nwm, ale třeba zrovna tato citace dává za pravdu tomu, co požadujete. Mluví o předmětech a oborech ale nikoli o názvech kursů (posa) nebo studijních programů. Pokud hovoříte obecně o matematice jako předmětu, píšete jí s malým písmenem, ale to nevylučuje možnost psát název konkrétního kursu nebo studijního programu Matematika s velkým písmenem. Myslím, že rozdíl například mezi matematiku pro topology a Matematikou pro topology je zřejmý. Pokud s kolegy víte, o čem je řeč, pak to používejte. Podstatné na jazyce je porozumění mezi dvěma komunikujícími a nikoliv vyhovění předpisu. (Četl jsem vyhonění a dávalo mi to smysl.) A totéž říká i ÚJČ.
pixycz Bódéťti to Kájostálo, žral si  málo Bájo Bágo!
+1.000.000
Já nemám pixyho razanci, ale zaráží mě totéž. Proč je potřeba dodržovat pravidlo, které v uvedených případech není funkční a komunikaci by naopak komplikovalo? Nebo minimálně natahovalo. No tak se časem zjistí, jak by napsal Ústav, že se v praxi tento typ stále častěji objevuje s písmenem velkým. Pravopis má sloužit uživateli, ne uživatel pravopisu.
Mori Rusáci na Sibiř! 
"mám tendenci tu konvenci nedodržovat ani v oficiálních textech" npkc?
pixycz Bódéťti to Kájostálo, žral si  málo Bájo Bágo!
Já tomu nějak nerozumím. Vám to dává smysl, vyhovuje vám to – ale nepoužijete to jen proto, že pár akademiků od stolu rozhodlo, že se to MUSÍ PSÁT TAKHLE!…? Tahle rigidnost mě irituje čím dál víc. Jazyk je proto, aby se lidi dorozuměli, ne aby slepě dodržovali Pravidla. Kdyby to něčemu vadilo a hrozila záměna nebo jiné nedorozumění, tak neřeknu – ale tady je to pravý opak. Proč přesně tu shodu s konvencemi ÚJČ vlastně potřebujete dodržovat?
OK, tak k tomu se dá říct jen to, že souhlasím s tebou. Stěžuj.
asym Tradiční plky, postvax edition 
Třeba v prvním odkazu googlu na vyhledávání "újč názvy předmětů"?

Cituji:

Třebaže PČP u některých pojmenovacích struktur dávají uživatelům jistou volnost ve volbě počátečního písmene, nelze ji uplatňovat zcela libovolně. S malým písmenem je třeba psát pojmenování označující:
...

  • učební, studijní předměty, obory: český jazyk, matematika, historie, současný český jazyk 1, zkouška z lexikologie, zápočet z makroekonomie, učební obor prodavač,

A ty vidíš někde vyjádření ÚJČ výslovně k názvům _předmětů_ (nikoli _oborů_)?